In memoriam: Lennart Johansson

En av våra äldsta budokas har avlidit. Lennart Johansson var över 50 år när han började träna jiujitsu hos Kurt Durewall i början av 70-talet. Han blev nyfiken på kendo i början av 80-talet, vilket ledde till att han ett par år senare kom att bli en av grundarna till Göteborgs Kendoklubb. Kendointresset ledde snart även till iaido och jodo, vilka han utövade i Iaidoföreningen Shinken från dess bildande 1989. Genom åren kom han att betyda mycket för kendos, jodos och iaidos tävlings- och lägerverksamhet i Göteborg. 2000 fick Lennart Svenska Budoförbundets då högsta utmärkelse ”Förtjänsttecken nummer 5” för sina uppoffringar för budo. 2003 blev han uttagen till svenska iaidolandslaget i 5 dan-klassen, då 80-åringen imponerade den japanska delegationen vid iaido-EM i Paris. Lennart fortsatte att vara aktiv i budo under resten av sitt långa liv och nådde 2 dan kendo samt 5 dan iaido. Han blev 92 år.

lennart-johansson
Lennart Johansson på iaido-SM 2003 då han tävlade i 5dan-klassen och slutade som silvermedaljör.
Lennart Johansson at the Swedish Iaido Championships 2003, where he won silver in the 5dan group.

One of our oldest budoka has passed away. Lennart Johansson was over 50 years old when he started practising jiujitsu with Kurt Durewall in the early 70s. He became curious about kendo in the early 80s, and was one of the founders of Gothenburg Kendo Club a couple of years later. His interest in kendo soon led him to iaido and jodo, which he practised within the Shinken Iaido Club from its founding in 1989. Through the years he had a large impact on competition and seminar activities in Gothenburg within kendo, iaido and jodo. In 2000, he received the (then) highest merit award “Merit badge #5” from the Swedish Budo Federation in recognition of his efforts. He was chosen for the Swedish iaido team in 2003 and made a big impact on the Japanese delegation when he participated in the 5 dan group at the EIC in Paris that year. Lennart remained an active budoka for throughout his long life, reaching 2 dan in kendo in 5 dan in iaido. He passed away at the age of 92.