Naginata: EM 2016

Här är sammanställningen över Sveriges insatser under 2016 års EM:

Engi: Båda de svenska lagen tog sig ur gruppspelet och möttes tyvärr redan i kvartsfinalen. Sophia Judkins och Kirsi Höglund gick vidare och säkrade bronsmedaljen efter en mycket knapp förlust med 3-2 mot belgarna i semifinalen.

Individuell shiai: Philip Mattson representerade de svenska herrarna i detta EM. Han mötte svårt motstånd och tog sig inte vidare ur gruppspelet. Damerna gjorde mycket bra matcher med det räckte inte hela vägen fram till medaljerna denna gång. Belgien fortsätter att dominera genom att plocka gulden i både damernas och herrarnas individuella shiai.

Lagtävlingarna: De svenska damerna ställde upp med samma laguppställning som senaste EM – laget som den gången tog hem en bronsmedalj. Det blev en rafflande omgång även detta EM. Belgien tog guldet och Frankrike silvret, men vem skulle få bronset? Sverige och Nederländerna hade båda 2 vinster, 8 vinnare och 12 tagna poäng. Det var oklart ett tag om det skulle behövas en avgörande match för att avgöra tredjeplatsen, men tyvärr visade det sig att Sverige hade en förlorad match för mycket i bagaget varför Nederländerna knep bronset.

Vi är mycket stolta över våra insatser och att den engi som utövas i Sverige håller en så pass hög nivå att den platsar på prispallen. Nu gläds vi vidare åt att få delta på det europeiska seminariet under ledning av Kimura Sensei, Yasui Sensei och Narita Sensei.