Kendoförbundets PR-material

Under 2021 sökte och tilldelades Kendoförbundet ett Återstartsstöd med syfte att bygga upp en bank med PR-material för våra medlemsklubbar att använda. Nu är projektet äntligen klart, och materialet finns tillgängligt för användning. Länkar med tillgång till foton, mallar för trycksaker och bilder förberedda för sociala medier har redan skickats ut till klubbarna. Hör av er om ni inte nåtts av dessa länkar. Till materialet hör också filmmaterial: dels en videopresentation av varje stil på 4-5 min och dels en kortare video på ca 1 min utan förklaringar. Videomaterialet finns nu uppladdat på Youtube, så att ni enkelt kan länka det. Eftersom filerna är ganska stora tyckte vi det var enklare att göra så än att lägga dem i samma länk som det övriga materialet, men vill ni ha videofilerna är det bara att höra av sig. Vill man ha tillgång till ytterligare arters material är det såklart också bara att höra av sig, t ex om ni är på gång med att utöka verksamheten.

PR-materialet tillhör alltså Kendoförbundet, men är fritt tillgängligt för alla våra medlemsklubbar. Självklart förutsätter vi att ni använder materialet på ett sätt som är respektfullt mot de som ställt upp framför kameran och mot förbundet. Materialet ska självklart heller inte användas i kommersiellt syfte.

PR-materialet är framtaget av Peter Sjödin (foto), Joachim Ljungquist (video) och Sida Yin (trycksaker). Stort tack till er och också till alla medverkande från FSKA, Göteborgs budosällskap Shobukan, IKSU Kendo, Issha Kyudo Kai, Kenshou Kyudo Kai, KFUM Uppsala iaidoklubb, KFUM Uppsala naginataklubb, Kibo Dojo, Linköpings budoklubb, Rai Ken Dojo, Seikyukai kyudoförening, Shimbukan Skellefteå budoklubb samt Sölvesborgs budosällskap.

(Silhuettbilden här ovan är en blinkning till Kendoförbundets (då Budoförbundets Kendosektion) grafiska profil under 90-talet och ett tag därefter. Dessa silhuetter kommer dock från det nya materialet.)