Stöd det svenska Kendolandslaget inför VM 2024! Support the Swedish National Kendo Team on their way to WKC!

Stöd det svenska kendolandslagets satsning inför de 19:e världsmästerskapen i kendo, 4-7 juli 2024 i Milano, Italien !!

Världsmästerskapen i kendo arrangerades för första gången 1970 i Tokyo, Japan. Sedan dess har svenska kendolandslaget deltagit vid varje VM. Tävlingarna äger vanligtvis rum vart tredje år men detta mästerskap är speciellt då den globala pandemin satte stopp för 2021 års arrangemang i Frankrike. Dessutom är årets mästerskap redan historiskt ur ett jämställdhetsperspektiv. Tidigare avgjordes de båda damklasserna, lag respektive individuellt, under en och samma dag med en matchtid på fyra minuter. Herrarna har däremot alltid tävlat på två separata dagar med en matchtid på fem minuter. I år tävlar damerna för första gången på samma villkor som herrarna och tävlingen förlängs från tre till fyra dagar.

Även om mästerskapets utökning till fyra dagar är ett positivt steg mot mer jämställdhet inom kendon, innebär det en extra ekonomisk börda för laget. Utöver Riksidrottsförbundets (RF) kontroversiella indragning av elitstöd för 2024 behöver laget också spendera en hel vecka på plats i Milano. För närvarande bygger hela landslagsverksamheten på ideella ansträngningar. Såväl tränare, managers och tävlande betalar sina egna resor till tävlingar och träningsläger runt om i Sverige och Europa. Det krävs stora mängder tid och ekonomiska uppoffringar för att vara en del av det svenska kendolandslaget men vi är fast beslutna om att göra det som krävs för att representera Sverige på den största globala arenan vi har, nämligen världsmästerskapen.

För att minska utgifterna för lagmedlemmarna genomför vi en rikstäckande insamlingskampanj. Ditt stöd gör stor skillnad inför lagets resa till VM i Milano och kommer att hjälpa oss att bättre representera Sverige på världsscenen.

Vi skulle vara mycket tacksamma för alla donationer från dig för att stödja det svenska kendolandslaget i vår resa till världsmästerskapen i kendo 2024.

Donera

Ditt stöd kommer att nämnas på våra sociala medier och även på Svenska Kendoförbundets hemsida. Du kan även välja att vara anonym.

Du kan göra en donation genom följande metoder:

Svenska Kendoförbundet Bankgiro: 5597-1667

Swish till Svenska Kendoförbundet : 123 402 67 20

Betalningar från utlandet:

IBAN: SE12 8000 0832 7970 4708 3584

Bankens BIC: SWEDSESS

När du donerar vänligen inkludera ditt fullständiga namn och “Sponsring Kendolandslaget” som referensmeddelande. Både vid inbetalning via bank eller via Swish

Köp reklamprodukter

Du kan även visa ditt stöd genom att köpa svenska landslagets nya tenugui för 150 kr. Denna djärva nya landslagstenugui designades av Cristoffer Halla, medlem i FSKA (Föreningen Stockholms Kendo Allians) och tidigare landslagsman (1989-1993). Designen är baserad på Magnus Ladulås (1240-1290) vapen. Han var Sveriges konung mellan 1275-1290. Sedan medeltiden fortsätter de tre kronorna och lejonet att vara starka nationalsymboler för Sverige.

För att beställa en landslagstenugui, fyll i google-formuläret:

Följ oss på sociala medier!

Vi kommer att hålla dig uppdaterad om landslagets framsteg. Tack igen för ditt vänliga och generösa stöd!

Med vänliga hälsningar,

Svenska Kendolandslaget

Världsmästerskapen i Kendo 2024

Ledning och tränare

Jun Yamazaki (manager)

Benedikt Zöhrer (assisterande manager)

Kazuo Yamazaki (assisterande manager)

Kate Sylvester (damtränare)

Ryo Arai (herrtränare)

Lagmedlemmar

(Damer)

Magdalena Cederblad

Josefin Rosenhed

Ellen Jönsson

(Herrar)

Styrbjörn Strandell

Josef Segerstedt

Markus Arfert

Max Gauffin Wohlfarth

Aljosa Vuksanovic

Robert Lingvide

SPONSORER

Ekonomiskt stöd

Totalt insamlat (f.o.m. 17-04-24) 24550 sek

Angela och Henrik Jönsson (Sverige)

Stefan Svensson (Sverige)

Janne Nordstedt (Sverige)

Kristina Piontkovskaya (Sverige)

Oyaizu Kaoru (Sverige)

Anonym (Sverige)

Olof Karlsson (Sverige)

Qina Hermansson (Sverige)

Helena Zetterberg Sundqvist (Sverige)

David Engström (Sverige)

Johan Ramestam Book (Sverige)

Karl-Johan Hansson (Sverige)

Kjell & Eva Stenbom (Sverige)

Robby Andersson (Sverige)

Micaela Ahlstam (Sverige)

Tadayuki Shibuya sensei (Japan)

Tenugui Bulkbeställning, Sponsring

Total beställning (f.o.m. 17-04-24): 479

Götha Kendoklubb (Sverige)

Linköping Budoklubb (Sverige)

Kenseikai Visby Kendoklubb (Sverige)

Urawa High School Kendo Alumni Association (Saitama, Japan)

Tokenkai Alumni Kendoklubbsförening från Tsukuba Universitet (Ibaraki, Japan)

Teamkläder, Sponsring

Eiko Budogu (Saitama, Japan) Hakama och Gi

Göran Westerberg (Sverige) Träningsoveraller

Tack så mycket för ert stöd och bidrag!

English version:

Support the Swedish National Kendo Team to compete at the 19th World Kendo Championships July 4-7, 2024 in Milan, Italy !!

The Swedish National Kendo Team has competed at every World Kendo Championships (WKC) since the first that was held in 1970 in Tokyo, Japan. The WKC normally takes place every 3-years, but this WKC is special considering that the 2021 WKC scheduled to take place in France was cancelled due to the global pandemic. In addition, at this upcoming WKC, it will be the first time in the history that women and men will have equal time allocated to competition categories over a 4-day period. Previously women’s competition was 4-minutes in duration, whilst men’s was 5-minutes. Also, women were required to fight in the individual and team competition in 1-day, whilst men had 2-days allocated to their competitions.

The WKC schedule is now 4-days in duration and the team is required to be in Italy for a week during the championships. Although the change to a 4-day competition is a positive move towards gender equality in kendo, it presents an additional financial burden for the team, on top of the withdrawal of elite sport funding The Swedish Sports Confederation’s (RF) for 2024. Currently, the coaches and managers are volunteers and they, as well as the team members, finance their own travel to competitions and trainings within Sweden and Europe. The time and financial commitment to the national team is demanding. However, we are positively dedicated to sacrificing our time and finances in the journey towards representing Sweden on the global stage at the World Kendo Championships.

To minimise the expenses by the team members, we are currently conducting a nationwide fund-raising campaign. Your support is crucial, especially for the team’s international trip to the WKC in July 2024. Your support will encourage us to showcase our kendo skill and spirit in Sweden on the world stage.

We would be greatly appreciative for any donation from you to support the Swedish National Kendo Team in our journey to the WKC 2024.

Donate

Your support will be mentioned on our social media pages and also on Swedish Kendo Federation’s website. Or you can choose to remain anonymous.

You can make a donation through the following methods:

Swedish Kendo Federation Bankgiro: 5597-1667

Swish to the Swedish Kendo Federation: 123 402 67 20

Payment from abroad:

IBAN: SE12 8000 0832 7970 4708 3584

The banks BIC: SWEDSESS

When you donate please include your full name and “Sponsoring Swedish Kendo Team” or “Sponsring Kendolandslaget” as a reference message. This is for bank transfer as well as Swish payment.

Purchase Fundraising Merchandise

You can also purchase a team tenugui for 150 kr to show your support. The bold new team tenugui was designed by Cristoffer Halla, FSKA (Föreningen Stockholms Kendo Allians) member and previous national team member (1989-1993). The design is based on Magnus Ladulås’s (1240-1290) coat of arms. He was the King of Sweden between 1275-1290. Since medieval times, the three crowns and lion continue to be strong state symbols of Sweden.

To order a team tenugui please fill out the google form:

Click Here to Pre-order Tenugui !!

Follow us on social media!

SPONSORS

Monetary Sponsors

Total Donations (as of 17-04-24) 24550 sek

Angela och Henrik Jönsson (Sweden)

Stefan Svensson (Sweden)

Janne Nordstedt (Sweden)

Kristina Piontkovskaya (Sweden)

Oyaizu Kaoru (Sweden)

Anonym (Sweden)

Olof Karlsson (Sweden)

Qina Hermansson (Sweden)

Helena Zetterberg Sundqvist (Sweden)

David Engström (Sweden)

Johan Ramestam Book (Sweden)

Karl-Johan Hansson (Sweden)

Kjell & Eva Stenbom (Sweden)

Robby Andersson (Sweden)

Micaela Ahlstam (Sweden)

Tadayuki Shibuya sensei (Japan)

Tenugui Bulk Order Sponsorship

Total Ordered (as of 25-03-24): 479

Götha Kendoklubb (Sweden)

Linköping Budoklubb (Sweden)

Kenseikai Visby Kendoklubb (Sweden)

Urawa High School Kendo Alumni Association (Saitama, Japan)

Tokenkai Alumni Kendo Club Association of Tsukuba University (Ibaraki, Japan)

Team Apparel Sponsorship

Eiko Budogu (Saitama, Japan) Hakama and Gi

Göran Westerberg (Sweden) Tracksuits

Thank you so much for your support and contribution!