Grattis till våra nya kyoshi och renshi!

Kendoförbundets styrelse tillsammans med Shogokommittén har äran att gratulera några av våra mest erfarna utövare till utdelningen av hela sex nya kyoshi– och renshi-titlar. Shogo-graderna tilldelas utövare som utöver hög teknisk kompetens också är viktiga förebilder inom sina arter bland annat genom uppvisat gott omdöme, att de intar ledande roller nationellt som bl a klubbledare och graderingsdomare, samt är aktiva även internationellt inom våra landslag eller liknande. Stort tack för era insatser för svensk kendo, iaido och jodo, och grattis till att ha tagit ännu ett viktigt kliv framåt!

Kumi Sato, kendo 7dan kyoshi

Kumi Sato, 7dan kyoshi

Kumi Sato har varit en frontfigur för svensk kendo både nationellt och internationellt under lång tid. Bland annat som förbundskapten och coach för kendolandslaget under 15 års tid. På kendo-VM 2018 valde hon att göra comeback som tävlande deltagare med ett imponerande fighting spirit-pris som resultat.

Till vardags tränar och instruerar Kumi i Föreningen Stockholms Kendo Allians (FSKA), och hennes dedikerade arbete både på klubbnivå och nationell nivå är en stor tillgång för svensk kendo. Hon graderade till 7dan år 2016, och kan nu alltså även titulera sig kyoshi.

Nils Björkegård, kendo 7dan kyoshi

Nils Björkegård, 7dan kyoshi

Nils Björkegård är ytterligare en av svensk kendos frontfigurer, och även han innehar nu titeln kyoshi. Nils har genom ett stort och brinnande engagemang bidragit till svensk kendo under lång tid. Han är en av grundarna till stockholmsklubben Kibo Dojo, där han också är huvudinstruktör.

Under sina många år i kendolandslaget har han varit med och tagit hem lagbrons på EM inte mindre än tre gånger: 2001, 2002 och 2016. Han är också en av drivkrafterna bakom den för svensk kendo mycket viktiga kendotävlingen Stockholm Kendo Open, liksom flera upplagor av kendo-SM. Sedan 2020 innehar han graden 7dan.

Kazuo Yamazaki, kendo 6dan renshi

Kazuo Yamazaki, 6dan renshi

Kazuo Yamazaki är en av Sveriges mest erfarna utövare, och har verkat för svensk kendos etablering, utveckling och tillväxt sedan 1980-talet. Han är en uppskattad instruktör i sin hemklubb Föreningen Stockholms Kendo Allians (FSKA). Han har ett särskilt stort hjärta för juniorkendon, där han är en viktig ledargestalt och glädjespridare för många unga utövare.

Han är en återkommande tävlings- och graderingsdomare, översättare vid behov och har i flera år tjänstgjort i kendons landslagsledning. Han fick sin 6dan-grad år 2022 och kan nu alltså även titulera sig renshi som ett resultat av sitt hårda arbete.

Sida Yin, jodo 6dan renshi & iaido 6dan renshi

Sida Yin, dubbel 6dan renshi

Sida Yin graderade till 6dan i både jodo och iaido under 2022 och tilldelas nu även titeln renshi i båda arterna. Sida har lett jodolandslaget under många år, och är numera även coach för iaidolandslaget. Han har omfattande erfarenhet från båda landslagen som tävlande med en imponerade mängd EM-medaljer i bagaget, är en ofta återkommande lägerinstruktör liksom både graderings- och tävlingsdomare i båda arterna. Sida är helt enkelt något av en grundpelare i svensk jodo och iaido.

Även Sida tränar till vardags i Föreningen Stockholms Kendo Allians (FSKA) där han är huvudinstruktör i jodo och iaido.

Jesper Waldestål, iaido 6dan renshi

Jesper Waldestål, 6dan renshi

Jesper Waldestål har varit ett av iaidolandslagets stora namn under många år, med hela sex individuella EM-guld, det senaste från förra årets imponerande debut i 6dan-klassen. Sedan förra året har han tillsammans med Sida Yin också tagit över som coach för iaidolandslaget.

Under flera år var Jesper huvudinstruktör inom Göteborgs budosällskap Shobukan, men har nu återvänt till hemorten Falkenberg och där grundat Koshinkan budoklubb. Den stora mängd iaidoevenemang som arrangeras i Falkenberg är ett tydligt exempel på Jespers stora engagemang och arbete för svensk iaido. I tillägg till sin 6dan-grad från 2023 tilldelas han nu också titeln renshi i iaido.