Rapport från Kendo EM 2013

12-14 april hölls det 25:e EM i Kendo, denna gång i Berlin, Tyskland.

Svenska truppen bestod av:

Junior: Signe Grennvall. Dam: Micaela Ahlstam, Michiko Komaki, Maja Vågberg, Jessica Fröberg, Louise Balla. Herr: Jun Yamazaki, Henrik Johansson, Juan-Sebastian Sato Folatre, Josef Segerstedt, Ambjörn Holmkvist, Jimmy Cedervall, Göran Gutiérrez-Aranda. Coach: Kumi Sato. Manager: Bertil Rosenberg & Christian Strandberg

Junior individuell: Vi ställde upp med Signe Grennvall, 17 år, från Huskvarna Kendo. Signe skötte sig bra för att vara på sitt första mästerskap men hade för svårt motstånd i poolen och gick inte vidare. Hon fick dock bra erfarenhet inför framtiden och vi hoppas hon fortsätter att utvecklas som senior.

Dam lag: Svenskorna hade en svår lottning och vi satsade på att komma tvåa ur poolen. Det gick tyvärr inte då vi förlorade mot både Italien och Tjeckien. Dock var vi nöjda med insatserna av våra nya medlemmar: Jessica Fröberg och Louise Balla.

Dam individuell: Alla svenskor tävlade i individuell men endast Michiko togs sig ur poolen (endast 1 av 3 går vidare ur poolen på ind.). Michiko vann båda sina poolmatcher och två efterföljande matcher innan hon blev utslagen i en jämn kvartsfinal mot Momcilovic från Serbien.
För hennes starka insats gav domare henne ett Fighting Spirit-pris.

Herr lag: Herrarna ställde i poolen mot Serbien och Mozambique. Efter en oavgjord match mot Serbien och en vinst mot Mozambique gick dock Sverige ut ur poolen som tvåa, med en skillnad på en individuell oavgjord match kontra en förlust. Svenskarna ställdes då mot Italien, ett av Europas starkaste lag. Herrarna kämpade tills sig vinsterna i de första matcherna, där framför allt Henrik Johansson och Ambjörn Holmkvist stod ut. Tyvärr så kom Italien tillbaka och matchen blev oavgjord. Det hela fick avgöras i Encho (sudden death) och där drog Italiens lagkapten det längsta strået mot Henrik och svenskarnas dag var över.

Herr individuell: Vi ställde upp 5 herrar i individuell, endast Jimmy Cedervall kom vidare från poolen. Efter en vinst mot en tjeck med 2-0 ställdes han mot schweiziska lagkaptenen Oskar Kimura, en av medaljörerna från förra EM. Trots en stark match från Jimmy så förlorade han med 1-0.

Resultat:

Junior lag, 1: Frankrike, 2: Rumänien, 3: Ungern & Italien. Fighting Spirit: Sara Van Laecken (Belgien), Valentin Chirea (Rumänien), Kirsztian Komjáti (Ungern) & Michal Ajdinian (Polen),

Junior individuell, 1: Gabriel Abou El Seoud (Frankrike), 2: Valentin Chirec (Rumänien), 3: Denis Kim (Ryssland) & Endy Thivolle (Frankrike). Fighting Spirit: Lukas Meinberg (Tyskland), Antonio Maio (Italien), Alin Chirea (Rumänien) & Kirill Kremcheer (Ryssland).

Dam lag, 1: Tyskland, 2: Frankrike, 3: Holland & Ungern. Fighting Spirit: Serena Ricciuti (Italien), Sayo Van Der Woude (Holland), Noemi Funakawa Gil (Spanien) & Aleksandra Radojicic (Serbien).