Svensk ny ordförande för Europeiska Naginataförbundet

Naginataansvarig tillika vice-ordförande i Svenska Kendoförbundet Kirsi Höglund, har vid ENFs årsstämma valts till ordförande för ENF. Kirsi blir därmed första svensk på posten.

-Från Kendoförbundets sida är vi mycket nöjda och ser fram emot att Sverige nu tar en större och aktivare roll inom europeisk Naginata säger Jimmy Thorsell, ordförande för Svenska Kendoförbundet.

Trots att Naginata i Japan är en kvinnodominerad sport så har den europeiska styrelsen inte haft några kvinnliga ledamöter på över tio år.

I en intervju med Svenska budo och Kampsportförbundets Jonatan Broberg tar Kirsi upp detta och mer.

-Jämställdhet och inkludering är två delar där jag hoppas kunna bidra till att det blir bättre. Sedan behöver vi verkligen förbättra våra kommunikationskanaler.

Kirsi har sedan tidigare delat ansvar för dessa frågor i Kendoförbundet och vi ser fram emot att se henne driva dem vidare även i sin nya roll.