2012 avslutas och 2013 påbörjas

2012 kommer att gå till historien som året då de svenska mästerskapen ställdes in och året då Sverige stod värd för det internationella Naginataseminariet för andra gången. Det kom ett 80-tal deltagare från Australien, Belgien, Finland, Frankrike, Japan, Kanada, Nederländerna, Nya Zeeland, Portugal, Storbritannien, Sverige, Tjeckien och USA.

INF hade sitt möte i Uppsala den 23 augusti, vilket innebar att INF:s styrelse med Fru Hashimoto (ordf), Fru Nakano (vice ordf), Herr Bennet (vice ordf), Fru Nagahama (vice ordf), Fru Tamaki (sekr), Sunagawa sensei, Kimura sensei, Yoshii sensei, Takada sensei och Tanimoto sensei fanns på plats och deltog på seminariet. På lördagkvällens middag deltog även Svenska kendoförbundets ordförande Anette Sunje.

Nu väntar 2013 och de första Nordiska mästerskapen i Uppsala i maj och ett Europeiskt Naginataseminarium i Bryssel i november. Natturligtvis är det en hel del tävlingar och seminarier inplanerade under året runt om i europa och världen – se kalendariet.

Dômo arigatô gozaimasu!

Kirsi Höglund