Nya höga grader på iaido-EM dag 2

Söndagen på iaido-EM bjöd i vanlig ordning på den prestigefyllda lagtävlingen, samt graderingar. Sverige hade ett starkt lag, men stötte på patrull redan i poolspelet och gick vidare som tvåa ur poolen. Det brukar betyda extra starkt motstånd i första poolmatchen, där Sverige fick möta förra årets vinnare Finland. I år blev det revansch när Anna-Lena Waldestål vann den avgörande sista delmatchen 3-0. I kvartsfinal fick Sverige därefter möta ett mycket starkt grekiskt lag, där Anna-Lena fick se sig besegrad 1-2 av Greklands Ryo Arai, tillika svensk landslagscoach i kendo. Efter ytterligare en 1-2-förlust för Filip Danielsson var det tyvärr det grekiska laget som gick vidare till semifinal, dock först efter att Tobias Kandenberg gått en mycket stark taisho-match (sista delmatch) som han vann 3-0.

I samband med lagtävlingens prisutdelning och mästerskapens avslutande överlämnades även arrangörsflaggan till Svenska kendoförbundet som ju kommer stå värdar för nästa års iaido-EM i Göteborg 8-10 november. Flaggan mottogs av Anna Thelander i egenskap av förbundskassör.

Dagen avslutades till sist med graderingar. Sverige hade fyra personer anmälda till graderingarna, och alla fyra klarade sig med bravur. Stort grattis Mattias Jansson till 6dan, Simon Bleiker till 6dan, Patrik Karlsson till 5dan samt Antiono Arteaga till 1dan! De nya 6dan-graderna är en särskild milstolpe för Sverige, som nu har nog med aktiva inhemska domare för att kunna hålla graderingar upp till 4dan i iaido.

Nygraderade: Patrik Karlsson 5dan, Simon Bleiker 6dan, Mattias Jansson 6dan, Antonio Arteaga 1dan.