In memoriam: Anders Markie

Det är med sorg vi måste meddela att Anders Markie, en av svensk kendos pionjärer, har gått bort den 5 januari 2023.

Anders föddes 1944 och började sin kendoresa i en skrubb på Kårhuset i Stockholm vårvintern 1968. Redan till hösten samma år hade han och Johan Appelberg bildat en kendosektion i Stockholm Studenters Budoklubb. SSBK blev senare SSIF och ingick till slut som del när FSKA bildades på 1990-talet.

Året efter, 1969, blev Anders ordförande i Kendosektionen i det nybildade Svenska Budoförbundet som tog över administrationen av budo-arterna efter Svenska Judoförbundet. Han var ordförande i Kendosektionen (numera Kendoförbundet) åren 1969-70 och 1970-71.

Tävlingsmässigt nådde Anders sina största framgångar på den internationella arenan med ett EM-brons individuellt 1974 i England och ett fighting spirit-pris vid lagtävlingarna på VM i England 1976.

Anders Markie kommer att bli ihågkommen som en stor personlighet både på och utanför planen.

En sista hälsning kan göras via Fonus här.

(Stort tack till Hans Lundberg för text och bilder. Den som vill läsa mer om Anders Markies bidrag till den svenska kendohistorien rekommenderar vi det porträtt som Hans skrev för ett par år sedan: Anders Markie på Kendohistoria.se.)

Anders Markie (1944-2023) to the right, practising kendo with Toshiaki KASAHARA in Stockholm in 1969.

It is with great sadness that we must inform you that Anders Markie, Swedish kendo pioneer, has passed away on 5 January 2023.

Anders was born in 1944 and started kendo with only the most minimal equipment and space available in Stockholm in early 1968. Later that year, he and Johan Appelberg started a kendo section within the Stockholm University Students’ Budo Club, which eventually merged with several other Stockholm kendo clubs into FSKA in the 1990s.

Just a year after starting kendo, Anders became president of the Kendo Section of the Swedish Budo Federation as it was formed in 1969 and took over administration from the Judo Federation. He was president of the Kendo Section (now the Swedish Kendo Federation) during the years 1969-1971.

On the shiai-jo, Anders won an individual bronze at the 1974 EKC in England and a fighting spirit award during the team competitions at the WKC 1976, also in England.

Anders Markie will be remembered as a great personality both on and off the shiai-jo.

The Swedish Kendo Federation would like to thank Hans Lundberg for providing text and pictures.