Resultat: Kendo-SM 2023

Kendo-SM gick av stapeln i Umeå 10-12 november. Trots ett rekordstort antal avhopp pga sjukdom och skador så deltog likväl ett 50-tal kendoka från Malmö i söder till Luleå i norr. Umeås isiga gator var dock inget hinder för de som tog sig till staden och det bjöds på många fina matcher.

Från förbundets sida var det glädjande att bland juniorerna se flera nya ansikten och det märktes att alla i juniorklassen verkligen gav sitt bästa utifrån de olika nivåer de befinner sig på i sina kendoresor. Cruz Nordstedt och Milo Ringer i juniorklassen stod för en fin finalmatch där Cruz gick ut segrande.

När det sedermera blev dags för seniorernas tävlingar så stod finalerna mellan landslagsmedlemmarna Ellen Jönsson och Josefin Rosenhed i damklassen samt Max Wohlfarth och Styrbjörn Strandell i herrklassen. Styrbjörn som gick in i matchen med förra årets guld i bagaget fick detta år se sig besegrad av landslags- och klubbkamraten Max Wohlfarth. I damklassen såg vi en stark vinst av Göteborgs Ellen Jönsson.

Förbundet vill tacka mästerskapets domare Kumi Sato, Nils Björkegård, Kate Sylvester, Kazuo Yamazaki och Jun Yamazaki – och naturligtvis även vår tävlingsläkare Shakhabidin Nuriev.

JUNIOR

🥇Guld – Cruz Nordstedt Kenseikan Visby
🥈Silver – Mimo Aringer FSKA (Stockholm)
🥉Brons – Marlon Brodén KIBO Dojo (Stockholm)